Cara Belajar Memasukkan Irama Pergerakan Kuda

Cara Belajar Memasukkan Irama Pergerakan Kuda
Cara Belajar Memasukkan Irama Pergerakan Kuda

Video: Cara Belajar Memasukkan Irama Pergerakan Kuda

Video: Cara Belajar Memasukkan Irama Pergerakan Kuda
Video: Senam Irama : Gerak langkah kuda I dan gerak langkah kuda II 2023, Jun
Anonim

Semua kesukaran datang hanya dengan peralihan ke trot, ketika kuda mula melemparkan penunggang. Sebilangan kuda melempar lebih banyak, yang lain kurang. Semakin perlahan pergerakannya, semakin mudah penunggang menangani lemparan ini. Sekiranya dia harus pergi dengan pantas, dan bahkan dengan kuda yang gemetar, tentu saja, dia mengalami kesulitan besar.

Seorang penunggang pemula, yang cuba menghindari pelemparan, secara tidak sengaja memicit sisi kuda dengan kakinya, tetapi ini tidak mencapai apa yang dia mahukan. Akibatnya, penunggang yang tidak berpengalaman mengalami masalah, kekakuan pergerakan dan perasaan tidak aman.

Tunjukkan melompat, sukan berkuda, halangan kuda, fotografi foto
Tunjukkan melompat, sukan berkuda, halangan kuda, fotografi foto

Semua ini dapat ditangani dengan belajar mengawal otot-otot kawasan lumbosacral. Sudah tentu, seseorang biasanya melakukan pergerakan semula jadi tanpa ragu-ragu, tetapi kerana dalam seni menunggang peranan khusus diberikan kepada kemampuan untuk mengawal otot-otot lumbosacral, masalah ini harus ditangani untuk menekankan kepentingannya. Tetapi walaupun penunggang belajar untuk melakukan pergerakan dengan otot-otot ini dengan betul, ini tidak bermakna dia akan dapat mempengaruhi kuda dengan mahir dari langkah pertama.

Sama seperti ayunan yang dapat diayunkan dengan mengubah ketegangan di wilayah lumbosacral, begitu juga kuda dapat dipacu untuk bergerak maju. Sekiranya dia sudah bergerak, maka anda boleh cuba menyesuaikan diri dengan ini, masukkan irama pergerakan, sertakan dengan badan anda. Sekiranya penunggang sudah tahu cara menyentuh kuda dengan betul dari tempat itu, maka itu bermakna bahawa dia juga tahu bagaimana mengiringi pergerakannya; jika dia tidak mengetahui salah satu daripada kedua-duanya, maka jelas bahawa penunggang seperti itu tidak dapat satu atau yang lain.

Bagaimana cara mendapatkan kuda yang sesuai?
Bagaimana cara mendapatkan kuda yang sesuai?

Artikel berkaitan Bagaimana untuk mengetahui kedudukan menunggang yang betul?

Ramai penunggang, bahkan yang berpengalaman, tidak memahami bahawa kemampuan untuk memasuki irama pergerakan kuda adalah asas pendaratan yang betul, tanpanya tidak ada pesan yang halus. Jangan berfikir bahawa lama kelamaan ia akan datang dengan sendirinya, anda perlu mempelajarinya. Dan mesti dikatakan bahawa kuda yang rapi adalah guru terbaik kerana ia segera bertindak balas terhadap sedikit ketegangan otot di kawasan lumbosacral pengendara.

Ketika kuda bergerak dari satu tempat, penunggang itu, jika dia membuat pesan bukan hanya dengan kakinya, tetapi dengan otot-otot kawasan lumbosacral dan kaki, merasakan bahawa dia dapat dengan tekanan kaki yang minimum. Semakin baik penunggang menggunakan ketegangan otot-otot ini, semakin sedikit tekanan kaki yang dia perlukan.

Koboi menangkap lembu, fotografi foto
Koboi menangkap lembu, fotografi foto

Dengan bantuan otot-otot kawasan lumbosacral, penunggang dapat menghentikan kuda, sementara dia akan merasakan bahawa berhenti tidak berlaku seperti sebelumnya. Tanpa pengaruh kumpulan otot ini, kuda itu ditahan oleh tekanan kuat dari kendali di mulut. Kini penunggangnya hampir tidak dapat menahan kekang untuk menghentikan kuda. Pada saat berhenti, penunggang merasakan kuda itu membawa kaki belakangnya.

Untuk memahami kesan penunggang kuda di kawasan lumbosacral, perlu mengulangi permulaan pergerakan kuda dan berhenti berkali-kali, pergi dari langkah ke berlari dan berhenti; dan sepanjang masa, mengubah langkah, pergi dari langkah ke berlari dan sekali lagi ke langkah, menghentikan kuda, dan kemudian menyentuhnya lagi. Sekiranya anda tidak memahami perkara ini pada kuda anda, maka anda perlu mengambil kuda latihan yang lain yang terlatih dan menunggangnya sehingga pemahaman ini datang. Sekiranya, dalam kes ini, anda tidak dapat menjumpai hubungan dengan kuda, maka kemungkinan besar anda tidak dapat mengajar anda cara menunggang.

Oleh itu, pertama-tama diperlukan untuk memahami bahawa permulaan pergerakan dari suatu tempat dan berhenti dengan usaha dari kawasan lumbosacral dan tanpanya jauh berbeza. Dan hanya penunggang yang telah belajar mempengaruhi kuda dengan yakin dengan otot-otot di kawasan lumbosacral yang dapat mencegah serangan kuda yang kuat.

Dalam trot perlahan, dengan kekuatan yang sama di kawasan lumbosacral, yang bertindak pada awal pergerakan dan berhenti, pelvis dan pusat gravitasi penunggang digerakkan ke depan. Penunggang itu, dengan bantuan kaki dan otot di kawasan lumbosacral, sebagaimana mestinya, ditekan ke pelana. Jadi, tanpa banyak usaha, hubungan yang lebih erat terjalin antara penunggang dan kuda. Pada kuda yang dikendalikan dengan baik dan kurang goyah, hubungan lebih cepat dilakukan. Ini disebabkan oleh perubahan kecepatan yang kerap, kerana ketegangan otot-otot kawasan lumbosacral yang betul pada awal pergerakan dan ketika berhenti dipindahkan ke trot. Semakin tinggi lontaran kuda dan semakin cepat laju pergerakannya, semakin banyak otot-otot kawasan lumbosacral harus tegang. Sekiranya penunggang mengira dia telah menembusi misteri ini hingga tahap tertentu, maka kemampuannya untuk memanipulasi otot lumbosakral harus diuji pada kuda lain.

Gadis menunggang kuda berangan, fotografi foto
Gadis menunggang kuda berangan, fotografi foto

Pendaratan penunggang dapat dianggap betul jika, dalam trot yang dipendekkan, tidak hanya pada satu, tetapi juga pada banyak kuda, penunggang itu tidak terjuntai di pelana dan mengalihkan pergerakan, duduk dengan yakin dan tenang sehingga sehelai kertas yang diletakkan di bawahnya di pelana dapat bertahan.

Memasuki irama pergerakan kuda selalu sesuatu yang fleksibel, dirasakan, yang tidak pernah memerlukan usaha dan tidak dikaitkan dengan pergerakan besar. Oleh itu, pemerhati yang penuh perhatian dapat mengesannya bukan dengan tanda-tanda luaran, tetapi hanya sebagai akibat pengaruh pada kuda. Penunggang dengan kemahiran ini duduk dengan selesa di atas kuda dan melemparkannya lebih sedikit daripada yang lain. Pergerakan pelvis secara tiba-tiba penunggang, pasnya yang longgar pada pelana, atau punggung yang terlalu melengkung tidak ada kaitan dengan kemampuan mengawal otot-otot kawasan lumbosakral. Penunggang boleh membengkokkan sedikit ke belakang dengan menguncurkan otot-otot ini, tetapi ini tidak akan membantunya memasuki irama pergerakan kuda.

Kelonggaran Otot Rider
Kelonggaran Otot Rider

Artikel Relaksasi Otot Rider

Kadang kala anda mendengar dari pelatih bahawa penunggang harus mengayunkan badan tepat pada waktunya dengan pergerakan kuda. Tetapi nasihat ini belum menolong sesiapa. Getaran pada rentak, iaitu memasuki irama pergerakan kuda, tidak muncul dengan sendirinya, tetapi timbul hanya dari pergerakan otot yang aktif, keinginan sadar untuk bergerak maju, seperti pada ayunan; pergerakan translasi berlaku kerana ketegangan otot lumbosacral, dan ayunan sederhana tidak ada kaitan dengan mempengaruhi kuda.

Sumber: V. Muzeler "Sekolah Menunggang", Diterjemahkan dari bahasa Jerman oleh N. A. Savinkov.

Di bawah penyuntingan umum Profesor I. F. Bobylev. "Kemajuan" Moscow, 1980

Popular oleh topik