Warna Karang: Pucat, Klorofil Dan Pigmen Lain

Isi kandungan:

Warna Karang: Pucat, Klorofil Dan Pigmen Lain
Warna Karang: Pucat, Klorofil Dan Pigmen Lain

Video: Warna Karang: Pucat, Klorofil Dan Pigmen Lain

Video: Warna Karang: Pucat, Klorofil Dan Pigmen Lain
Video: Kimia Pangan Pigmen 2023, Jun
Anonim

Terdapat kesalahpahaman umum di kalangan penggemar bahawa jika karang berubah warna, karang itu sakit. Selalunya, perubahan warna berlaku kerana penyesuaian karang dengan keadaan baru, pencahayaan baru.

Terdapat banyak sebab semula jadi karang berubah warna, tetapi perubahan yang paling kerap dan dramatik bergantung pada cahaya yang diterima karang. Kualiti radiasi merangkumi: intensiti, spektrum dan jumlah sinaran ultraviolet. Dengan bertindak balas terhadap cahaya, sel-sel tertentu di karang yang menyerap cahaya dan pigmen yang melindungi karang dapat berubah. Hasilnya, keseimbangan sel dan jumlah pigmen dicapai, yang bertanggungjawab untuk kesihatan dan pemakanan karang.

Millepora, atau karang yang menyengat (Millepora), fotografi dunia bawah laut
Millepora, atau karang yang menyengat (Millepora), fotografi dunia bawah laut

Millepora, atau karang yang menyengat (Millepora)

Warna berubah dari intensiti cahaya

Batu karang dapat menyesuaikan diri dengan intensiti cahaya yang berbeza. Karang mengandungi sel symbiont yang mengandungi klorofil yang disebut zooxanthellae. Karang memberikan perlindungan kepada sel-sel ini, dan pada gilirannya mereka memberi karang makanan dari fotosintesis. Jumlah sel-sel ini dan jumlah klorofil berbeza mengikut intensiti cahaya, sehingga sentiasa memberi karang nutrien yang diperlukannya. Sekiranya intensiti cahaya lebih tinggi daripada yang biasa dibentuk karang, beberapa sel symbiont akan meninggalkan karang, atau kandungan klorofilnya akan berkurang. Pendedahan cahaya yang berlebihan menimbulkan bahaya kepada karang, kerana zooxanthellae menghasilkan oksigen berlebihan. Oksigen dalam jumlah besar berbahaya bagi karang.

Sebaliknya, apabila cahaya terlalu rendah, zooxanthellae tidak dapat menghasilkan nutrien yang diperlukan karang. Dalam kes ini, bilangan simbion akan bertambah, begitu juga dengan kandungan klorofil di dalamnya.

Perubahan warna bergantung pada jumlah sel symbiont dan kandungan klorofil di dalamnya. Warna sel-sel ini berkisar dari kuning keemasan hingga coklat. Mereka berubah menjadi coklat apabila terdapat lebih banyak sel seperti yang diperlukan oleh karang. Dengan kata lain - semakin kurang cahaya - semakin gelap sel-sel ini. Sebaliknya, jika karang diletakkan di bawah sumber cahaya, beberapa sel symbiont hanya akan meninggalkan inangnya, sehingga warna karang menjadi lebih pucat.

Batu karang merah, fotografi dunia bawah laut
Batu karang merah, fotografi dunia bawah laut

Warna berubah bergantung pada spektrum cahaya

Spektrum cahaya mempengaruhi pewarnaan karang. Beberapa warna, seperti merah atau oren pendarfluor, tidak dapat dilihat pada siang hari, namun warnanya menjadi sangat jelas di bawah cahaya fotokimia. Menggunakan lampu dengan spektrum sistem yang berbeza akan memberikan kesan warna yang berbeza pada karang yang sama. Sistem konvensional untuk akuarium air masin mengandungi 50% cahaya putih dan 50% cahaya fotokimia biru. Dengan cara ini, warna pendarfluor disediakan oleh panjang gelombang tertentu. Semua ini memberikan akuarium wajah semula jadi.

Pencerobohan karang
Pencerobohan karang

Artikel berkaitan Pencerobohan karang

Warna berubah bergantung pada sinaran ultraviolet

Cahaya ultraviolet terdiri daripada tiga komponen - sinaran UV A, B dan C. Kami tidak akan mempertimbangkan sinaran C, kerana sinar ini tidak dapat diciptakan dalam keadaan buatan dan mereka tidak menembusi atmosfer bumi. Sinaran A dan B adalah gelombang cahaya yang menembusi permukaan air, disaring dan mewakili cahaya yang menerobos air. Sinaran A dan B dapat memusnahkan DNA dan RNA, sehingga merosakkan karang. Walau bagaimanapun, banyak spesies karang telah menyesuaikan diri dengan sinaran ini. Batu karang menghasilkan pigmen khas untuk melindunginya. Pigmen ini berwarna biru, ungu atau merah jambu. Sebilangan besar karang yang mengandungi pigmen ini hidup di perairan cetek, di mana ketumpatan radiasi mencapai maksimum. Akuarium biasanya menggunakan lampu halida logam kaca,memantulkan sinar ultraviolet sebelum memasuki air. Penting untuk melindungi karang yang kekurangan pigmen tersebut dan melindungi karang air cetek yang kehilangan pigmennya semasa pengangkutan. Adalah wajar bagi karang dengan warna-warna cerah untuk kehilangan pigmentasi ketika mereka menyesuaikan diri dengan sinar UV. Ini sama sekali bukan tanda penyakit karang - ini adalah tindak balas penyesuaian normal terhadap keadaan baru.

Pemegang hak cipta: Portal Zooclub

Popular oleh topik